lördag 10 oktober 2015

En produktiv vecka med tutorial

Jag har fastnat i en favorit vikning (mitt september inlägg) och efter många frågor så har jag gjort Nicoles beskrivning till svenska. Hennes youtube klipp hittar du HÄR.



Är ni redo för bild bombning a la Malin

1) följande behövs i CS
a) 30*10,5cm biga på mitten
b) 28,7*8,2cm biga på 7,1 och 14,3 och 21,5 
c) 22,5*29,6cm


2) detta är CS c.
Mätt 6cm in från varje hörn på kortsidorna.
Mätt 12,5cm in från varje hörn på långsidorna.
Vid 6cm markeingen ska du mäta 11 cm ner på långsidan. Passa även på att gör en liten markeing på 9,5cm.
Dra ett streck diagonalt mellan 11cm och 12,5cm markeringen. Denna ruta ska klippas bort på alla 4 hörnen.
Nu är det dags att biga. Markera 14,8cm ner på långsidan, detta blir mittlinjen. Biga här.
Lägg linjalen diagonalt mellan 9,5cm markeringen och biga. Samma sak på motsatt sida.


3) Tryck till ordentligt med bigbenet så att det lätt går att föra ihop. Se nedan
Dax att chalka om man vill samt att välja hur man ska dekorera med papper, bilder, foto mm


4) Antingen så sätter man fast allt designpapper mm innan man gör detta steg, eller så gör man det efter detta steg. Det är vad man känner för.

Titta på nr 4-6 innan du klistrar ihop. Så du ser hur mittdelen (b) ska vara vikt. (b) ska vara topp mot topp i ytterkanten på ovansidan. Nu ska vänster flarp och höger flarp ha (b) diagonalt mellan sig. Dags att limma fast den delen som är närmst flarparna (den delen av (c) som nuddar (b)


5)

6)

7) Dags att fälla upp


8) Nu är det dags att limma fast (c) i (a), på båda sidorna. Viktigt att limma på (c) så man bara får limmet på spetsen och inte i (a) vikningen. För då går det inte att öppna.


9) Jag valde att göra 2 små hål och sätta fast 2 öljetter som jag kan fästa ett band i och knyta ihop.












Stämplar: Gummiapans snöflingor samt motivstämplar och text
Färgläggning: Distress refil och Wink of Stella (clear)
Dies: Snöflingor Sizzix och de med söm är Crealies dies

Ett så roligt kort att göra. Perfekt att sätta foto på den delen som viks upp.

Här kommer det blandat i julkortsväg:

Embossad med Marianne Designs snöstjärne embossingfolder,  Martha Stewarts smöflingpunch och Gummiapans Merry Christmas stämpel.


Spellbinders snöstjärne dies som är ur stansad i craftpapper. Så den vita snöflingan ligger under craftpappret. 

Shaker-card med Gummiapans nya stämpelserie "Design L", även snöflingorna och järneksstämpeln kommer från Gummiapan. Färgläggning: Distresser

Stämpeln är Magnolias Tilda och allt är färglagt med distresser. 

Stämpeln är Wee Wee Lulleby och allt är färglagt med distresser, glittret är wink of Stella clear.

Stämpeln är clearstamp som jag köpte i fjol på Pysseltagen och den är färglagd med distresser. 

Stämpeln är Magnolias Tomte och allt är färglagt med distresser. Textstämpeln kommer från svenskatextstamplar.se

Önskar er alla en trevlig helg så ska jag ge mig av till jobbet för ett halvt dygn. Men imorgon ska jag vila och njuta <3
Kram Malin

2 kommentarer:

  1. Tusen takk for tutorialen, Malin :)

    Nydelige julekort du har laget :)

    God helg!

    Veronique

    SvaraRadera
  2. Tack så hemskt mycket <3
    Nu skall jag prova göra den :)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera