tisdag 29 oktober 2013

Halloween spindelägg

Idag tänkte jag visa ett stort stort spindelägg. Men det blev inte som jag tänkt mig. Så idag blir det istället ett stort stort jättespräckt spindelägg. Jag hoppas ni kan föreställa er ett rundare och med sprickor och en mindre öppning ;)



Ägget är gjort av gips. Du behöver gips, en ballong (blås upp den innan du börjar) en "strut" och sked (för att hälla i gipset i pet-flaskan) och en pet-flaska (har använt mig av 1,5L) Ett tips är att vara i badrummet, ifall ballongen skulle spricka, samt att ha ett vattenbad tillgängligt om man vill ha en rundform.





Hoppas ni kan se hur mycket gips som jag användit. Jag har sen fyllt upp till etiketten med ljummet vatten.

Korken är utbytt mot ballongen.

 


Jag har vänt upp och ner på flaskan, tyckt ut allt gips i ballongen. När jag tagit bort ballongen från flaskan, har jag blåst upp den med munnen (gäller att vara snabb så inte gips blandningen trycks ur ballongen. Smakar inte gott direkt) och knyt snabbt om öppningen.

Flaska sköljde jag ur direkt i badkarsvattnet (det är det som ser smutsigt ut på badkarsbotten, så går den att återanvända och att panta)

Nu gäller det att snurra och vända på ballongen så att gipset fastnar inuti hela ballongen. Detta tar 15-30min.
När den börjat få tyngd och stelnat, så la jag den i badkaret i ljummet vatten. (låg där och brände övernatten ca 12h, och den hade varit rund och fin om maken inte varit hjälpsam och tömt badkaret <3)


I morse tog jag upp den, la den på en handduk och skar en tunn linje med skalpellen.


och så här blev resultatet. Fantisera nu om en mindre öppning, lagomstor så att en spindel kunde komma ut och man fick i ett värmeljus eller en lyss stav (finns i neon ljus på Tiger, en "pinne" som man knäcker)



Spindlarna har en svart "klämma" på magen, så man hänger den bara på gipset (dessa spindlarna kan man köpa tillsammans med spindelnät till halloween)

 

Om några veckor ska jag hålla i en "workshop" i att måla med distresser. Så denna semesterveckan står det träna med refiler och pads på schemat! I somras fick jag mina första distressmarkers i födelsedagspresent och de har ju varit superkul att måla med, men särskilt ekonomiskt är det inte att bara ha pennorna. Så nu är det hårdträning. Här är min första refil målning, och den blev jag till och med nöjd med <3 (grässtrån är med penna)


Ha en bra tisdag och mysig halloween.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar