söndag 4 augusti 2013

Blommor i lera

Man gör olika saker när man vaknar 05.30 en söndagmorgon. Jag valde att inta soffan, sätta på en film och börja producera "liljekonvaljer".


Jag tog några foton under tiden men den kvaliteten var inte så bra som jag trodde. Så jag får förklara tydligare med bildtexterna ;-)

 
Jag har använt: vit lera (självtorkande porslinslera), barnkavel, grön ståltråd (från blomsteraffären), präglingsverktyg (en sån med en "kula" i var ände) och en blomstans (denna är köpt till bakning och utstansning i marsipan/sockerpasta, köpt på Netto)

 
Jag började med att klippa till ståltråden i lagom långa längder (4-6cm). Den vita leran delade jag upp, och rullade "kulor" av. Sen har jag stuckit in ståltråden i "kulan"


Kavlade ut överbliven lera till 1-2mm, och stansade ut blommor (1 till varje "kula"). Blomman är fast satt på "kulan" med präglingsverktyget, och med hjälp av präglingsverktyget gjorde jag "ett håll/en grop" upp i liljekonvaljen. Liljekonvaljer är ju ihåliga. (när de torkat kan man ta lite svart färg på en tops och dutta en gång för att "få till" djupet)

 
Så här blev liljekonvaljerna! När de har torkat limmar jag fast ståltråden i kulan för att den inte ska trilla av, då kan jag montera ihop blommorna till en bukett tillsammans med knopparna (de små "kulorna" på ståltråden, i högra hörnet).
 
Blommorna i vänstra hörnet är utstansade i en större storlek,
och vad jag ska ha dem till har jag ingen aning om just nu. Men man kan ju inte slänga lera ;-)
 
Jag vill passa på att tacka för alla fina ord som ni skrivit på FB angående min "film stripp" med mini Tilda i. Jag hade aldrig trott att jag skulle få den responsen, TACK <3  "Filmstrippen" som jag använde kommer från Gummiapan. 
 
Trevlig söndag :-)

1 kommentar: